Vergelijkingssites vergeleken: de verzekeringsmarkt
Door Michiel Jansen
Over de ‘Bewuste Bijziendheid’ van de financiële vergelijkingssites. Een rondje langs de top 3 van Nederlandse vergelijkers zoals Independer, Verzekeringsite.nl, Geld.nl levert zulke uiteenlopende resultaten op dat je wel aanvoelt dat er iets niet klopt. Vergelijken en overstappen is slim verdienen en dat begint bij ons. Dat is de kern van de propositie waarmee de vergelijkers zich de markt in zetten.
Nieuwkomer Betch.nl zegt dat andere vergelijkers resultaten ‘achterhouden’ en het zelf beter te doen. We nemen de proef op de som. De beste manier is om hun eigen methode te gebruiken: resultaten naast elkaar zetten.
Vergelijken is verdienen, maar voor wie?
Wie verdient er nou eigenlijk wat? Jij door de besparing die je realiseert, of de vergelijkers door de provisie? En trouwens hoe zit het met die top 3? Is dat een ‘aardige service’ voor hen die door de bomen het bos niet meer zien of juist een manier om meer geld te verdienen? Volgens nieuwkomer Betch.nl wordt er door de bestaande vergelijkers flink ‘gestuurd’.
Blind vertrouwen op de top 3 of vergelijken tot je erbij neervalt of …
Bij Independer bestaat de top 3 alleen uit verzekeringen die daar af te sluiten zijn en waarvoor de vergelijker extra provisie verdient. Dus al heb jij de beste verzekering ter wereld in de aanbieding, maar heb je geen deal met Independer, in de top 3 kom je niet terecht. Vergelijk het met de indeling van een supermarkt. Vroeger was een schap een schap en een plek in het schap iets wat je nodig had om je spullen neer te zetten. Nu zijn schappen een soort reclameruimtes geworden waar fabrikanten per centimeter voor betalen. X euro voor die plek op ooghoogte. Tot ze daar opeens een huismerk vinden wat qua verpakking wel heel veel op hun eigen verpakking lijkt.
Is de top 3 een succes?
De top 3 wordt naar de klant gebracht als dienstverlening; ‘Het is al zo onoverzichtelijk consumentje, laat ons de beste verzekeringen maar in een top 3 samenvatten’. Ze leggen het wel uit op de site dat er méér is, maar ze weten tegelijkertijd dat veel mensen dat niet zien of lezen. Die doen een vergelijking, kijken naar de top 3 en klaar offerteaanvraag of afsluiten! Een paar jaar geleden was de top 3 nog een ‘kadertje’ om wat extra op te vallen maar inmiddels moet je voor de andere resultaten zelfs door klikken.
Het zou heel interessant zijn om te weten wat zo’n top 3 positie nou kost, of er alleen betaald wordt voor ‘aanvraag offerte’ of ook voor de ‘plek’ op zich.
Levert deze top 3 Independer veel op?
Independer is ‘tot op zekere hoogte transparant’ over de verdiensten voor ‘aanvraag offerte en afsluiten’. Helaas minder over of een top 3 positie wat kost en wat de provisie op ‘aanvullende verzekeringen is;
- Ongeveer één miljoen Nederlanders stappen dit jaar van zorgverzekering over (bron: Vektis)
- Volgens de Independer website weet ruim een derde (34,6 procent) Independer te vinden.
- Dit komt neer 346.000 verzekerden die bij Independer ‘op de site komen’
- Een kwart daarvan sluit bij Independer ‘een zorgverzekering af’ dus 86.500 klanten
- De Provisie die Independer ontvangt is (volgens Independer oprichter Hilhorst) twee à drie procent per afgesloten verzekering. Die provisie ligt dus tussen de euro 20,- en euro 50,-. in totaal zo’n 3 miljoen euro.
Maar goed. Naast de ‘kwart’ van de bezoekers die bij Independer ‘een zorgverzekering afsluit’ is er een groot deel dat een offerteaanvraag doet. De beloning hiervoor is (volgens Independer-oprichter Hilhorst) ‘een paar tientjes’. Het aantal dat een aanvraag doet zal vele malen hoger liggen. Moet ook wel, want een groot deel van de 38 miljoen euro omzet die Independer in 2012 draaide schijnt van de zorgverzekeringen te komen. Of zou het hebben van een ‘top 3’ positie al geld kosten net als de schappen in de supermarkt?
Wat is de impact van de top 3?
Het is dus mogelijk dat er veel betere verzekeringen voor jouw situatie zijn dan de top 3 die je gepresenteerd wordt. Het is alleen niet in het belang van de vergelijkers deze te presenteren. Lukt het nog om de vergelijkers kritisch te gebruiken of zijn ze daarvoor te ver afgedwaald van de dienstverlening waarvan ze claimen dat ze erin voorzien?
Brengt Betch.nl wat nieuws?
Betch.nl sluit zich eigenlijk aan bij bovenstaande. Zij geven aan dat de rest wel eens een scheve schaats rijdt. Tegelijkertijd claimen ze resultaten op te halen die zuiverder zijn dan de rest. “En daarmee geven we u een vollediger en waarheidsgetrouwer beeld dan welke andere online verzekeringsvergelijker dan ook.” Nadeel van de positionering van Betch.nl vind ik dat ze niet aangeven hoé.
Vergelijk de vergelijkers
We doen de proef op de som en controleren de top 3’s met de Consumentenbond ernaast als benchmark. Als je erachter komt dat ze allemaal een andere top 3 hebben, is er wat mij betreft witte rook. Ik neem de proef op de som met de zorgverzekeringen een man van 40 uit Haarlem en kijk wat er gebeurt.
Vergelijkingen van de top 3’s afgezet tegen elkaar en de Consumentenbond (klik voor groot formaat)
Nou die zijn hard aan het werk voor mij
Leuk ‘Persuasion’ element wat zowel Independer, verzekeringssite als Geld.nl hebben is dat er een animatietje loopt waarin ze zeggen. ‘even geduld terwijl we voor u de beste verzekering zoeken.’ Psychologisch een heel belangrijk truukje. Ze doen alsof het tijd kost omdat je dan als bezoeker denkt; er wordt echt voor me vergeleken. In werkelijkheid heeft de database alle antwoorden al maar als je die te snel op je scherm hebt denk je. “ Oh het is voorgekookt”. En dan …. zou je natuurlijk gelijk hebben!
Conclusie
In de tabel zijn de top 3’s van Betch.nl, Independer en Verzekeringssite vergeleken. Ik ben op zoek gegaan naar de verschillen. Als iedereen goed en consequent vergelijkt, zouden de top 3’s overeenkomen toch?
De conclusie: verschillen zijn er genoeg! Alleen ‘Bewuzt basis’ komt tweemaal voor. Voor de rest zijn de top 3’s volledig afwijkend. Bij zowel Verzekeringssite.nl als Independer moet je doorklikken naar alle verzekeringen om erachter te komen dat Zekur ‘eigenlijk’ een hogere ranking verdient. Een beter bewijs dat de top 3 en de bijziendheid die de vergelijkers hiermee voor de consument creëren veel geld oplevert is er niet. Ik heb de wat minder commerciële Consumentenbond maar als referentie genomen in de hoop dat één van de vergelijkers daarmee overeen zou komen. Helaas.
Het erge aan dit resultaat is dat dit de meest simpele vergelijking is die je op zorggebied kan maken. De verplichte basisverzekering die wettelijk is vastgelegd. Bijna net zo een commodity als een IPhone 4s met x mb. De echte verschillen komen pas met de aanvullende verzekeringen. Verzekeringssite.nl heeft aanvullende ‘standaard aan staan’ (prefill) en bij Independer ga je door een menu waarin staat ‘hoeveel procent’ van de mensen voor deze aanvulling kiest. Deze ‘social proof’ is, indien goed toegepast en dat is het hier, een sterke persuasion tool geïnspireerd op het werk van Cialdini. De nadruk die op de aanvullende verzekeringen ligt bij de vergelijkers, vind ik opvallend. Is hier nog meer te halen dan met het schuiven met de top 3? Ik durf het niet te zeggen maar vrees het ergste.
Oorspornkelijk gepubliceerd in de Emerce: Achtergrond – 24 december 2013 – 13:00
121,8K bekeken.