The World Should Be This Responsive

Status: Project gestart als medewerker van Online Dialogue, nu ingehuurd vanuit Online Dialogue Freelance/Interim Netwerk. 

Zoals je in deze Marketingfactsblog kan lezen gaat Google sites die mobiel goed performen hoger ranken! Wat moet je minimaal doen om ‘meer’ verkopen met je redesign? In dit artikel presenteren we tips uit een responsive redesign dat op mobiel veel meer verkoopt dan de voorgaande site. Maar let op! Wat Online Dialogue, betreft bestaat er geen ‘best practice’ dus wat voor deze site werkt hoeft niet voor een andere te werken. Combinatie van verbeteringen leidde uiteindelijk tot een verbetering op mobiele conversie waarvan we hopen het percentage ooit nog in een blog te mogen delen!

Ondanks het feit dat ICS al jaren klant is bij Online Dialfgue vonden we de opdracht wel een beetje spannend. Waarom? Ongeveer 60% van de Nederlanders heeft een credit card en de meeste daarvan worden via ICS aangevraagd en verzorgd. Dus het moest wel écht goed zijn!

Meestal doen we een uitgebreide analyse vooraf. Daar was nu geen tijd voor maar als ‘oudste klant ‘ van Online Dialogue was er wel al veel kennis over ICS in huis. Ook hebben we met user feedback sessie en clickdemo’s tussenstappen ingebouwd om niet ‘zomaar’ iets live te gooien. Wat betreft het belang van een goed redesign:

Uitgangssituatie: Desktop conversie veel hoger dan mobiel!

De conversie op mobiel was er bij ICS wel. Al was de conversie op Desktop vele malen hoger. Maar er zijn dus toch mensen die op een mobieltje een formulier met 28 velden invullen. Dat was hoopgevend maar het gat tussen Mobiel en Desktop was wel heel groot. Tablet zat ergens in het midden. Genoeg ruimte voor verbetering! Hoewel? Zijn sommige aankoopprocessen zo lang dat geïnteresseerden dit sowieso niet op mobiel afmaken?

De gekozen insteek

Uiteindelijk besloten we te gaan voor ‘het formulier helemaal afmaken op mobiel’. We wilden naar een transparant proces en een schaalbaar formulier dat rust en gemak uitstraalt. Ons uitgangspunt was;

  • Houd het simpel
  • Vraag zo min informatie mogelijk ‘voor’ het klanten worden.
  • Ook Cross- en upsell na de acceptatie.

Wat viel ons op aan het oude formulier?

  • Moeten: Overal * verplicht sterretjes
  • Leesrichting gaat twee kanten op: en van links naar rechts en van oven naar beneden.
  • Geen positieve feedback als je een veld af hebt
  • Zware rode foutcodes als er iets niet compleet is.

 oudeform ics

Wat hebben we verbeterd?

  • Bevestiging gebruiker dat deze ‘goed bezig is’: door groene pijltjes (zie: self efficacy)
  • Pijlen om kijkrichting te helpen bepalen.  (zie: downward visual cue)
  • Alle velden in kijkrichting onder elkaar (dit schept rust)
  • Opdelen in (voor creditcard aanvraag) 3 kleine stappen (zie foot in the door technique)
  • Maak de eerste stap eenvoudig
  • Aanbieden van alternatieve route op mobiel (bellen prominenter (=+ 25% meer aanvragen).
  • Makkelijke vragen eerst: begin niet met sofinummer maar met naam!
  • Verder tuurlijk simpel, rust en ‘blond’ ontwerp